Zajęcie, które wśród znajomych i krewnych wciąż nie jest do końca zrozumiałe. Trudno bowiem wytłumaczyć chociażby pojęcie pozycjonowania komuś, kto z internetu korzysta rzadko lub wcale. Z młodszymi jest trochę łatwiej, choć oni również nie do końca rozumieją, na czym polega to całe publikowanie w sieci. Tymczasem rozwój internetu przyczynił się do powstania wielu nowych zawodów. To nie tylko copywriterzy, ale również graficy komputerowi, specjaliści od marketingu internetowego czy projektanci witryn oraz stron. Spośród wykonujących takie zawody, wielu pracuje jako wolny strzelec. Samodzielnie wybierają sobie zlecenia, choć na ogół i tak rzadko kto może sobie pozwolić na maksymalne wybrzydzanie. Generalnie jednak pracowitość, rzetelność, a przede wszystkim dokładne realizowanie pracy w określonym terminie pozwalają sobie wypracować nazwisko czy markę. Gdy znajdzie się stałych klientów jest łatwiej, ponieważ można skupić się na konkretnej pracy. Copywriter nie musi być jednak wolnym duchem, który za nim ma składki ubezpieczeniowe czy przyszłą emeryturę. Najlepsi specjaliści pracują dla znanych i cenionych na rynku firm. Zarabiają również niemałe pieniądze. Nie każdemu się udaje wybić, ale niektórzy copywriterzy udowadniają, że nawet na tak stosunkowo młodym, jak również wymagającym rynku można się wybić i osiągnąć sukces. Przede wszystkim jednak trzeba wykazać się zaangażowaniem. Zwłaszcza na początku należy pracować dużo i bez narzekania, chwytać się każdego sensownego zlecenia, choć nie należy godzić się zupełnie na byle co. Warto zorientować się w popularnych tematach i pisać takie właśnie teksty. Trzeba jednak pamiętać, że najlepiej tworzy się coś dla siebie samego interesującego. Wówczas wiele tekstów pisze się praktycznie samych. Znacznie przyjemniej również spędza się czas na przeglądaniu materiałów źródłowych. Zdaniem niektórych na takim zajęciu nie da się zarobić. Bynajmniej, ale nie można zakładać, że siadając do komputera na godzinkę czy dwie dziennie zgromadzi się majątek. Trzeba pisać i to dużo. Opłaca się również poszerzać swoje horyzonty i nabywać umiejętność pisania różnych tekstów. Wówczas szansa wypełnienia kalendarza zleceniami rośnie, ponieważ klienci widzą bogate portfolio. Pod tym względem copywriter niczym nie różni się od artystów w bardziej powszechnym rozumieniu. Musi sprzedać swoją pracę, ale najpierw pokazać co potrafi. Czy pisać może każdy? No cóż, może. Pytanie czy powinien. Nie chodzi może tyle o to, by z precla, czyli tekstu pisanego pod wyszukiwarki internetowe, czynić rozprawę naukową. Mimo to w sieci pojawia się zbyt wiele materiałów o przeciętnej jakości. Niby jest w nich jakiś sens, ale niezbyt wiele wartości wnoszą one do życia. Jeszcze poważniejszym problemem jest pisanie z błędami. Jeżeli ktoś nie zna się na gramatyce, nie mówiąc już o ortografii, nie powinien się zabierać za pisanie. Jego teksty są później czytane, a jak wiadomo ludzie uczą się pisowni poprzez kontakt z tekstem. Lepiej zatem, by jego autor wiedział coś o jego tworzeniu. Praca copywritera jest z jednej strony bardzo ciekawa, ponieważ pozwala dużo czytać i na co dzień poszerzać swoją wiedzę o świecie. Daje też niesamowite pole do popisu, ponieważ pisać można zarówno na ulubione tematy, jak również i podejmować się tych z zupełnie innych dziedzin, tym samym ucząc się czegoś nowego. Każdy copywriter z doświadczeniem zdaje sobie jednak sprawę, że taka praca oznacza sporo samotnie spędzonych godzin. Poza tym, że wiele osób z najbliższego otoczenia nie rozumie na czym polega ta praca, to jeszcze trzeba większość dnia poświęcić na siedzenie przed komputerem. Wielu copywriterów pracuje zdalnie, więc na co dzień nie mają kontaktu z innymi osobami na podobnych stanowiskach. Często nie wiedzą nawet jak wyglądają ich szefowie, nie mówiąc już klientach. Wchodząc na taką ścieżkę kariery, trzeba się zatem dobrze zastanowić. Owszem, da się zarobić, ale trzeb być bardzo pracowitym i przygotować się na wyzwania związane z koniecznością samodzielnego wyszukiwania zleceniodawców. Trzeba również wykazać się determinacją i konsekwencją działania każdego dnia.
Mój zawód copywriter
Źródło: pracawpolicji.pl